Школа онлайн чи офлайн: що думають школярі та їх батьки про дистанційну освіту
СпецпроєктПоки в Міністерстві охорони здоров’я напрацьовують рекомендації, за якими школярі зможуть ходити на уроки під час карантину, у Міносвіти припускають можливість продовження дистанційного навчання. Аби зрозуміти ефективність уроків в онлайні, «Слобідський край» провів опитування серед школярів Харківщини та їх батьків.
Учасниками онлайн-опитування стали особи віком від 10 до 47 років. На анкету відгукнулися учні 4–9 класів та їх батьки. 77,1 % з них проживають у місті, 14,6 % – у селищі, 8,3 % – у сільській місцевості. Дистанційне навчання відбувалося у 62,5 % опитаних. Ще 35,4 % респондентів зазначило, що навчання проходило частково з деяких предметів, 2,1 % – відповіли, що навчання у період карантину не було.
Водночас 31,3 % респондентів повідомили, що заняття з учителем у середньому тривало 1–2 години на добу. 8,3 % зазначили, що займалися з педагогом 3–4 години, 4,2 % – більше 4 годин. Більшість – 60 % опитаних – відповіли, що вчителі взагалі не займались з учнями, а обходились домашніми завданнями.
66,7 % учасників зазначило, що на самостійне опрацювання матеріалу в середньому за добу витрачали більше трьох годин. 12,5 % школярів – займалося годину, 12,5 % – дві. 8,3 % опитаних відповіли, що самостійно навчалися більше чотирьох годин.
Серед технічних засобів, доступних у період онлайн-навчання, 83,3 % учасників користувалися мобільним телефоном. 47,9 % мали комп’ютер, 25 % планшет та 18,8 % – телевізор. Зокрема, телевізійною платформою «Всеукраїнська школа онлайн» користувалося 58,3 % респондентів.
Залежно від наявного гаджета більшість опитаних – 75 % під час навчання користувалося додатком-месенджером Viber. 39,6 % використовувало платформу для онлайн-конференцій Zoom. Третина опитаних заявила, що навчалася за допомогою інтернет-платформи Google Classroom, третина – за допомогою Google Диска.
8,3 % учнів під час опитування відповіли, що використовували інші доступні майданчики, серед яких електронна освітня платформа «МійКлас», «На урок», групи у Facebook та Telegram.
Серед опитаних майже половина – 47,9 % – заявила про незручність вищезазначених платформ. 35,4 % сподобалося працювати на платформі Google Classroom, 9,2 % – у Zoom. Для 6,3 % зручнішою виявилася електронна пошта.
Використання різних навчальних платформ та гаджетів здебільшого залежало від якості Інтернету. Так, третина опитаних заявила, що має високу якість покриття, ще третина – середню. 31,3 % повідомили про низьку якість інтернет-зв’язку, а 4,2 % – про його відсутність.
Загалом навчання у дистанційному форматі сподобалося лише 12,5 % опитаних. 87,5 % заявили протилежне.
Серед плюсів дистанційних уроків 10,4 % респондентів указали, що у них з’явилося більше часу на самоосвіту. Ще 27,1 % сподобався гнучкий графік занять. Проте 60 % заявили, що взагалі не бачать плюсів, 2,5 % вважають, що дистанційне навчання можливе, але як не основна, а додаткова функція.
На запитання про те, які проблеми виникали під час дистанційного навчання, більшість учасників відповіла, що не розуміла матеріал (70,8 %). Також 68,8 % респондентів заявили, що під час карантину вчителі задавали багато завдань.
37,5 % опитаних серед проблем назвали відсутність Інтернету, 29,2 % – відсутність комп’ютера. Лише 4,2 % відповіли, що проблем не виникало.
Також серед труднощів школярі та батьки називали відсутність ефективного контролю школи, низький рівень володіння цифровими технологіями самих вчителів.
Серед предметів найважче в дистанційному режимі школярам давалася математика. Про складнощі з цим предметом заявили 47,9 % опитаних. 33,3 % школярів серед предметів, важких для засвоєння, назвали історію, 18,8 % – біологію, 18 % – географію. Вивчення української мови та літератури давалося важче для 14,6 % учнів.
З огляду на це 52,1 % школярів мають найбільше прогалин у пройденому матеріалі саме з математики. 45,8 % вважають, що найгірше засвоїли історію, 35,4 % – біологію, 16,7 % – українську мову та літературу.
Водночас 81,3 % учнів виконували домашнє завдання, 16,7 % робили це частково, 2,1 % узагалі не виконували.
Читайте також: Що змінив карантин у вашій роботі — ОПИТУВАННЯ
Як результат, 47,9 % зазначили, що їх оцінки у період дистанційного навчання не змінились, 22,9 % заявили, що їх оцінки покращились, 29,2 % – навпаки, погіршились. 81,3 % школярів відчували брак спілкування з однолітками.
Тільки 4,2 % опитаних позитивно ставляться до того, що з 1 вересня дистанційне навчання може продовжитися. 75 % до такої ініціативи ставляться негативно. 12,5 % учасників заявили про нейтральне ставлення. Частина з них заявила про необхідність паралельного та поступового впровадження дистанційної освіти в Україні.
Проєкт фінансується Фондом міжнародної солідарності в рамках програми „Free Media Programme".