Як стати керівником школи: на Харківщині тривають конкурси на посади директорів
Хто може бути керівником школи?
У Законі України «Про повну загальну середню освіту» зазначено, що директором школи може бути особа, яка є:
- громадянином України;
- вільно володіє державною мовою;
- має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років;
- має організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров’я, що не перешкоджає виконанню професійних обов’язків;
- пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу.
Не може стати директором школи претендент, який є недієздатним; має судимість; позбавлений права обіймати цю посаду; вчинив корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, та визнаний винним за рішенням суду; підпадає під заборону, встановлену Законом України «Про очищення влади»; вчинив злочин проти статевої свободи чи статевої недоторканості дитини або у присутності чи з використанням дитини.
Хто проводить конкурс?
Рішення про проведення конкурсу на посаду директора закладу освіти комунальної форми власності приймає засновник – обласна, міська, селищна, сільська рада, або уповноважений ним орган. Засновник також затверджує відповідне положення про конкурс та склад конкурсної комісії.
Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційних вебсайтах засновника та закладу освіти наступного робочого дня після прийняття рішення про його проведення.
Як формується склад конкурсної комісії?
До складу конкурсної комісії входять від 6 до 15 осіб. Це представники:
- засновника (депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування);
- відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти – управління Державної служби якості освіти в Харківській області (державні службовці);
- інститутів громадянського суспільства (громадських об’єднань керівників закладів освіти, професійних об’єднань педагогічних працівників, профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).
У роботі конкурсної комісії з правом дорадчого голосу можуть брати участь представники органів громадського самоврядування закладу освіти, на посаду керівника якого оголошено конкурс.
Конкурсна комісія та її члени повинні діяти на засадах неупередженості, об’єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності.
Що перевіряє конкурсна комісія і як визначається переможець конкурсу?
Конкурсний відбір на посаду директора школи здійснюється за результатами:
- перевірки знання законодавства та нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти;
- перевірки професійних компетентностей шляхом письмового виконання ситуаційного завдання;
- публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку школи, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії в межах змісту конкурсного випробування.
Перелік питань для перевірки знання законодавства затверджений Міністерством освіти і науки України.
Читайте також: Коломацька громада купила мініасфальтний завод
Засновник обов’язково має забезпечити відеофіксацію та, якщо можливо, відеотрансляцію конкурсного відбору.
Конкурсна комісія протягом двох робочих днів з дня завершення відбору визначає переможця конкурсу та оприлюднює результати на офіційному вебсайті засновника.
Наскільки конкурси є прозорими та об’єктивними?
У червні – липні цього року представники управління Державної служби якості освіти в Харківській області взяли участь у роботі конкурсних комісій на посади директорів майже 50 шкіл області. Більшість конкурсів відбулися без порушень чинного законодавства, були прозорими й об’єктивними.
Одночасно нами були виявлені і проблемні моменти: невідповідність змісту положення про конкурс статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», недотримання вимог до формування складу конкурсних комісій, порушення кандидатами термінів подачі документів. Мають місце випадки, коли конкурс не відбувся через відсутність кандидатів на посаду керівника або кандидат не набрав необхідну кількість балів у третьому етапі конкурсу (презентація перспективного плану розвитку школи).
Читайте також: Який вигляд має після реконструкції Пархомівський ліцей. Фото
Найгострішою проблемою є відсутність вибору як такого, оскільки в більшості випадків у конкурсі бере участь лише один кандидат на вакантну посаду або діючий директор не має конкурентів. Це є свідченням недостатньої уваги з боку керівництва територіальних громад до роботи з підготовки управлінського кадрового резерву.
Прозорість, об’єктивність і публічність конкурсного відбору на посади директорів шкіл є запорукою того, що школу очолить професіонал з якостями освітнього менеджера, людина відповідальна та ініціативна, яка стане лідером у педагогічному колективі, сформує ефективну внутрішню систему забезпечення якості освіти, реалізує стратегію розвитку та зробить школу якісною.