Сергій Чернов: Непроведення виборів до райрад матиме непередбачувані наслідки для країни
8 серпня ЦВК призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів. Водночас комісія не призначила вибори депутатів до районних рад. Голова обласної ради Сергій Чернов каже, що непроведення вборів до субрегіональної гілки самоврядування матиме складні й непередбачувані наслідки для всієї країни.
– Немає підстав не проводити вибори до районних рад, адже це право громадян, яке чітко й недвозначно закріплене в Конституції України. Якщо районні ради не будуть обрані, інститут народовладдя на районному рівні буде втрачено, – зазначив Сергій Чернов під час прямого ефіру програми «Де це?» на Громадському радіо.
За його словами, Основний Закон закріплює за районними радами низку повноважень. Районні ради не тільки управляють спільним майном територіальних громад, вони є його власником, а також засновником значної кількості комунальних підприємств.
– І якщо останні будуть ліквідовані, то хто буде надавати послуги? Зокрема, це котельні, що опалюють будинки, у них є відповідні угоди на поставку вугілля і газу, там же є кредиторська заборгованість перед НАК «Нафтогаз України» та іншими
структурами, – розповів президент УАРОР.
Окрім цього, під управлінням райрад перебувають і районні лікарні, приміщення яких необхідно утримувати, опалювати, охороняти і ремонтувати. Такі функції поширюються і на спортивні комплекси, музеї, пам’ятки архітектури, сміттєзвалища і таке інше.
– Опоненти мені говорять, що передача майна відбудеться миттєво – в одну ніч громади заберуть собі на баланс це майно і будуть надавати людям послуги. Я хочу помилятися, але я в це не вірю, – додав Сергій Чернов.
За його словами, пори те, що вже шостий рік триває об’єднання громад, навіть успішні й самодостатні не поспішають брати собі на баланс лікарні чи інші об’єкти районної інфраструктури, хоча ОТГ й отримали податкові надходження. Проте найгіршим,
на думку голови облради, є те, що більш ніж на половині території країни досі не створювались об’єднані громади.
– Не пройдено шлях згуртування ОТГ, люди не збиралися, не обговорювали різні позиції, не долали разом перешкоди. 55 % підуть на вибори не в створену юридичну особу, а просто на територію, яка визначена Перспективним планом і затверджена Кабміном. Там ні керівники, ні люди, які будуть голосувати, не розуміють, а що це таке – об’єднана громада, які повноваження в керівника. Потім організаційний процес створення свого виконавчого органу й загалом тривала робота з налагодження життя. На перехідний період хтось має надавати послугу й утримувати майно, яке громада власне і не збиралася забирати. Логічно, якщо це будуть районні ради. Вважаю, вони просто необхідні, доки ОТГ не стануть по-справжньому спроможними, – наголосив очільник УАРОР.
Аби звернути увагу керівництва держави на вищезгадані проблеми, Асоціація оприлюднила звернення, у якому аргументовано викладає всі ризики, з якими може зіштовхнутися країна, не обравши райради. На думку членів асоціації, намагання ЦВК отримати якісь додаткові роз’яснення від Мінрегіону чи комітету Верховної Ради України може розцінюватись як спроба ухилення від виконання власних повноважень, адже призначення перших місцевих виборів віднесено до повноважень ЦВК (ч. 7 ст. 194, п. 1 ст. 205, ст. 288 Виборчого кодексу України).
Читайте також: ЦВК сформувала виборчі комісії в Харківській області
«І це природньо, бо ЦВК є органом, який забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України, а в свою чергу члени ЦВК, набуваючи повноважень, складають на пленарному засіданні Верховної Ради України присягу Українському народові, за якою зобов’язуються, серед іншого, «…забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України…» (частина перша статті 8 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»). Враховуючи, що Конституція України, як основний закон держави, має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти повинні відповідати їй. Крім того, норми Конституції України є нормами прямої дії (ч. 1, 2 ст. 8), тому Центральна виборча комісія має оцінювати зміст будь-якого закону чи
іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції та застосовувати вищезазначені норми Основного Закону як акти прямої дії», – йдеться у зверненні УАРОР.
У свою чергу президент асоціації Сергій Чернов висловив сподівання, що до кінця тижня, до 15 серпня, ЦВК все ж дослухається до голосу місцевого самоврядування і відповідно до чинної Конституції призначить вибори до райрад.