Дитяче харчування за європейськими нормами: чекаємо на зміни в законодавстві
Зараз в Україні діє Закон «Про дитяче харчування» – єдиний узагальнюючий законодавчий акт, який поєднує інтереси дітей грудного та раннього віку щодо забезпечення їх безпечним та якісним харчуванням, права і обов’язки операторів ринку, державну політику із забезпечення дітей перших трьох років життя дитячим харчуванням і державне регулювання виробництва та обігу дитячого харчування в Україні.
Однак цей закон було прийнято ще у 2006 році, і в багатьох випадках він є застарілим, а окремі його положення навіть суперечать новому вітчизняному законодавству у сфері безпечності та якості харчових продуктів і не відповідають вимогам законодавства Європейського Союзу.
Читайте також: Ковбаса: як не купити виріб з паперовим смаком
Тому було розроблено та зареєстровано в парламенті проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у сфері дитячого харчування у відповідність до вимог законодавства ЄС». Зараз він готується до розгляду та прийняття як закон, після чого Закон України «Про дитяче харчування» втратить свою чинність.
Тільки корисне, тільки натуральне
«Найбільш важливими змінами, що вносяться цим законопроектом до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», є спеціальні вимоги до дитячого харчування», – підкреслює Володимир Величко.
Зокрема, у харчових продуктах для дитячого харчування забороняється використання таких інґредієнтів: ароматизатори, що не є натуральними (крім ваніліну, етилваніліну та ванільного екстракту); барвники (крім барвників, отриманих з харчових продуктів); підсолоджувачі (крім харчових продуктів для спеціальних медичних цілей, призначених для дітей грудного та раннього віку); консерванти, стабілізатори, підсилювачі смаку та/або аромату; пальмовий стеарин, продукти гідрогенізації олій (маргарин, спред), бавовняна та кунжутна олії; сире молоко від корів та інших сільськогосподарських тварин, що не відповідає певним вимогам; суміші спецій та прянощів, до складу яких входять не дозволені до використання у виробництві дитячого харчування харчові добавки; а також інґредієнти, вироблені з харчових продуктів, що були одержані з генетично модифікованих організмів та/або містили ГМО.
У виробництві дитячого харчування з м’ясними інгредієнтами забороняється використання м’яса механічного обвалювання, свинячої шкури, субпродуктів (крім серця, печінки, язика), гідратованого білка сої та його похідних, а також м’яса тварин та птиці, підданого неодноразовому заморожуванню.
У виробництві дитячого харчування з рибними інгредієнтами забороняється використання риби ставкової та придонної, гідратованого білка сої та його похідних, а також м’яса риби, підданого неодноразовому заморожуванню.
У виробництві початкових дитячих сумішей та дитячих сумішей для подальшого годування забороняється використання глютену.
За порушення цих норм передбачене покарання. Пропонування до реалізації або реалізація дитячого харчування, що містить речовини та/або інгредієнти, заборонені законодавством, тягнуть за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі сорока мінімальних заробітних плат, а на фізичних осіб – підприємців – у розмірі двадцяти п’яти мінімальних заробітних плат.
Хочеш ввезти – повідом
До того ж виробництво дитячого харчування повинно здійснюватися на окремих технологічних лініях або бути організоване таким чином, щоб унеможливити одночасне фізичне перехрещення або змішування потоків інгредієнтів для виробництва дитячого харчування та інших харчових продуктів.
Читайте також: Вибираємо рибу: на що звернути увагу
Для операторів ринку вводиться обов’язок надсилати компетентному органу повідомлення про намір введення в обіг або ввезення на митну територію України дитячого харчування. Повідомлення надсилається до ввезення на митну територію України або до введення харчового продукту в обіг, якщо такий харчовий продукт не був в обігу на ринку України. Забороняється обіг продуктів дитячого харчування, якщо таке повідомлення не було надіслане. Порушення цієї вимоги тягне за собою накладення штрафу на операторів ринку: юридичних осіб – у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб – підприємців – у розмірі п’яти мінімальних заробітних плат.
Отже, впровадження зазначених вимог, що відповідають європейським нормам, та контроль за їх дотриманням мають покращити ситуацію з якістю та безпечністю вітчизняного дитячого харчування.
Читайте також:
Оливкова або соняшникова: як вибрати якісну олію